Bersedekah erat ikatan kemesraan sesama insan

|

setiap amlan baik yang dikerjakan [ada amadhan akan mendapat balasan atau pahala berlipat ganda berbanding bulan lain. inilah antara kelebihan yang diberkan allah kepada umatnya pada bulan ini.




pada bulan mulia umat islam digalakkan bersedekah dalam apa bentuk sekalipun kerana amalan itu mempunyaibanyak keberkatan bukan sahaja kepada pemberi bakan kepada penerimanya.

mengenai perkara ini, daripada riwayat at- tarmizi bahawa rasullullah bersabda maksudnya: "sedeah yang paling utama adalah sedekah pada ramadhan.

oleh tu, setiap umat islam hendaklah berlumba- lumba untuk melakukan kebajikan pada ramadhan tanpa memikirkan sebarang kerugian seperti memperbanyakkan bersedekah.

perkara ini kerana balasan di atas setiapsatu kebajikan itu adalah amat besar di sisi allah pada hari akhirat kelak.

bersedekah bukan hanya memberikan wang malah termasuk mengajak berbuka puasa kepada fakir miskin dan orang berpuasa.

konsep mmberi harus diterpkan secara masimum bukan sahaj pada ramadhan bahkan pada bulan lain. perkara sedemikian kerana selalu bersedekah akan memberikan pengaruh yang baik pada peribadi dan masyarakat umumnya.

dengan bersedekah seseorang itu akan dapat meghakis sifat kedekut pada dirinya di samping mengeratkan ikatan kemesraan dalam masyarakat tanpa mengira taraf dan kedudukan seseorang itu.

sedekah yang diterima dan bernilai di sisi allah adalah sedekah yang ikhlas, bukanlah untuk menunjuk-nunjuk.




0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan Mesej Anda Disini


ShoutMix chat widget
 

©2009 SK BUKIT BERINGIN ONLINE 2011 | Template Blue by GPB